Je třeba hledět na jejich skutečný život, ne ten imaginární
Duše nervózně přešlápne. Jak to má říct? Nechce tam dolů. Oheň, pláč a skřípění zubů. Ale tady, mezi svatými...
„Než jsem se obrátila... občas jsem se chovala opravdu zle.“
Pavel z Tarsu chápavě přikývl.
„I potom, nechovala jsem se vždy správně. Byla jsem zbabělá, utíkala před povinnostmi...“
Petr s Jonášem trpělivě naslouchají.
„Někdy, byť podle svého nejlepšího svědomí, jsem udělala rozhodnutí, která byla prostě špatně.“
Robert Bellarmin tázavě pozvedl obočí.
„Když jsem umírala... Já už možná v žádného Boha ani nevěřila...“
Terezie s Lisieux se laskavě usmála.
„Nezasloužím si tu být.“
Teď se usmívají všichni.
„To přece nikdo z nás.“
Předpokládám, že Pavla, Petra ani Jonáše představovat nemusím.
Svatá Terezie s Lisieux (známá též jako Terezie od Dítěte Ježíše) byla francouzská karmelitka. Než zemřela – v 24 letech na tuberkulózu - prošla zřejmě velmi silnou krizí víry. Je možné, že věřit úplně přestala. Ve svém díle mimo jiné kritizovala idealizování životů světců. Její výrok na toto téma je v nadpisu drabble.
Svatý Robert Bellarmin byl jedním z členů tribunálu, který odsoudil Giordana Bruna jako heretika k smrti. Významnou roli, i když ne zcela jasnou, sehrál rovněž v procesu s Galileo Galileim. Než bych se tady měla sáhodlouze rozepisovat, uvedu prostě její dvě krajní interpretace: Na jedné straně jsou tendence vidět ho jako Galileiho protivníka, jako představitele zpátečnické církve proti pokrokovému vědci. Na druhé existuje přesvědčení, že Bellarmin se v celé kauze snažil vystupovat jako smírčí prvek, a kdyby se dožil Galileova procesu v roce 1633, možná by Galileo nebyl odsouzen.
- Pro psaní komentářů se přihlaste.
Komentáře
A stejně tam jsou.
A stejně tam jsou.
Jinak by tam totiž byl k obědu a večeři jenom jogurt a rohlík. (Protože pro dva se vařit nevyplatí.)
Já si myslím, že je tam
Já si myslím, že je tam docela plno. Vždycky se mi totiž líbila teorie prázdného pekla.
To je to, kde nemá kdo topit
To je to, kde nemá kdo topit pod kotlama, takže to tam nakonec zmrzne? ;o)
To je to, kde není důvod,
To je to, kde není důvod, proč pod kotli topit.
O tom, zda se to týká i topičů, jsem nepřemýšlala. Ale kdo ví, možná se skutečně šli ohřát jinam. :-)
Zajímavé. Trochu jsem se
Zajímavé. Trochu jsem se musela namáhat, abych porozuměla - to všechno říká ta jedna duše a ti ostatní jí naslouchají?
Moc pěkné, má to hloubku. Laskavost (aspoň v určitých směrech) a porozumění je jedna z těch stránek křesťanství, které se mi zamlouvají.
Děkuji.
Děkuji.
Ano, všechno - s výjimkou poslední věty, samozřejmě - říká "nová" duše. Ostatní reagují podle toho, kdo by daný výrok mohl pronést o sobě.
Nádherné!
Nádherné!
Děkuji.
Děkuji.
Hezké.
Hezké.
Děkuji.
Děkuji.
Tohle vážně vykouzlilo úsměv
Tohle vážně vykouzlilo úsměv na tváři. Jenom Bellarmina jsem potřebovala v poznámce vysvětlit, ale funguje to krásně i bez toho. Teorie prázdného pekla se mi taky líbí. Nedávno jsem o tom četla v Ratzingerově Eschatologii - možná svět i Bůh jenom čeká, až najdou všechny duše cestu ke spáse, než přijde konec světa, nebo tak nějak ta myšlenka zněla.
Děkuji.
Děkuji.
Já jsem tak nějak přesvědčená, že pokud byl člověk stvořen k obrazu Božímu a Bůh je dobrý, tak musí v každém nakonec to dobro převážit. I když některým z nás to bude trvat hodně dlouho...
To je pravda, navíc myslím,
To je pravda, navíc myslím, že dobrý stvořitel nenechá své stvoření nikdy docela padnout.